06-41369238

1 x per jaar beoordelingsstress

Ik geloof in continue communicatie. Communicatie zonder residu zelfs. Dat voorkomt een hoop gedoe. Want voor je het weet ontstaan er in communicatie aannames, blijven er dingen hangen en ontstaat daardoor onduidelijkheid. En dat geeft stress. Zowel bij de leidinggevende als bij de medewerker. Het is gewoon een puur menselijke reactie. Onduidelijkheid, onzekerheid, ruis op de lijn, dat geeft stress. En hoe langer het duurt, hoe meer stress.

En mensen presteren niet op hun best als ze veel stress hebben, dat weten we eigenlijk best. Stress leidt je af van waar je mee bezig bent. Er ploppen allerlei gedachtes op terwijl je aan het werk bent. Niet nuttige, niet helpende gedachtes. Bijvoorbeeld “ik word niet serieus genomen”. Of “die loopt de kantjes er vanaf”. Gedachtes die helemaal niet waar hoeven te zijn, meestal niet zelfs. Gedachtes die je remmen. Die je creativiteit remmen. Die je energie doen afnemen.

Stress is in feite niets meer dan angst. En angst doet rare dingen met de mens. Het zorgt voor raar gedrag. Vermijdend gedrag. Eromheen draaiend gedrag. Terugtrekkend gedrag. Niet functioneel gedrag. Al helemaal niet op je werk, waar je beoordeeld wordt door je baas. En man oh man wat ziet iedereen altijd op tegen die beoordelingsrondes. Ik heb het in die 12 jaar dat ik HR adviseur was zo vaak gehoord en gezien. Eén keer per jaar werd iedereen enorm gestrest. De leidinggevende omdat ze hun medewerkers moesten beoordelen én de medewerkers omdat ze beoordeeld zouden worden. Het geeft beide een bijzonder ongemakkelijk gevoel, ik heb het allebei mogen ervaren, dus ik spreek uit eigen hand.

Ik snap overigens wel waarom het zo onprettig is. Door er één moment per jaar van te maken creëer je stress, er wordt een oordeel over je geveld en daar kun je niets aan doen, het wordt door velen gezien als een 1-richtingsgesprek. En ook voor een leidinggevende is dat gesprek hét moment van de waarheid, wat vaak een beetje uit de lucht komt vallen voor de ander, omdat je zo druk was met allerlei andere dingen. Omdat de inhoud van het werk belangrijker was. Oeps…

Vaak blijkt er in het jaar voorafgaand aan dat moment bar weinig communicatie te zijn geweest tussen leidinggevende en medewerker over HOE iemand werkt. Begrijp me niet verkeerd, er wordt zat gepraat, maar dat gaat vaak alleen over de inhoud van het werk. En niet over HOE iemand functioneert. Er wordt bijzonder weinig waardering én weinig opbouwende feedback gegeven. Want daar hebben we als mens zijnde nogal wat lading op zitten. Waardering uitspreken is verdomde moeilijk als je dat zelf niet geleerd hebt en je vooral geleerd hebt heel kritisch te zijn (op jezelf én anderen). En opbouwende feedback geven is ook bijzonder lastig, je moet er namelijk wel echt goed over nadenken, bij stilstaan hoe je het brengt, dat de ander er iets aan heeft… Niet zo makkelijk dus.

Als leidinggevende is het dan ook zinvol te kijken naar jezelf, jij bent tenslotte de enige waar je écht invloed op hebt. Hoe kun je in jezelf meer rust vinden, zodat je ook echt oprechte aandacht en tijd kunt hebben voor die ander (en voor jezelf werkt dat ook een stuk lekkerder). Hoe kun je makkelijker waardering leren voelen, zodat je dat soepeler kunt geven (en ontvangen wordt ook makkelijker). Hoe kun je leren eerlijk te zijn op een dienende manier, zodat de ander er echt beter van wordt (en je wordt ook nog eens eerlijker naar jezelf)!

Ik geloof dat we het op de werkvloer zoveel prettiger kunnen maken door open te communiceren, door meer momenten in te lassen om ook deze ‘zachtere’ aspecten van het werk aan bod te laten komen, al is het maar een paar minuten van de meetings die je toch al hebt met elkaar. Want hoe meer je als leidinggevende bezig bent met je eigen groei en daarmee de groei van je medewerkers (door ze te waarderen en van goeie feedback te voorzien), hoe meer ze groeien. Want wat je aandacht geeft groeit!





Laat een reactie achter




Bestel mijn nieuwste boek

Judith Webber – dit ben ik

Waar wacht je op?

© 2018 PureHuman - YourHosting Huisstijl:Dutch Design with Lemon         Foto's:Eef Ouwehand
Powered by WishList Member - Membership Software