06-41369238

Geladen content = king!

Gisteren realiseerde ik me ineens dat ik eigenlijk altijd bezig ben geweest met content, met iemands inhoud (en met m’n eigen inhoud natuurlijk). En niet alleen de inhoud qua kennis, maar ook de lading ervan, de energie. Alhoewel ik dat laatste pas een heel stuk later ontdekte, dat ik daar gevoelig voor ben ook.

Alles wat me van de content afleidt zoals techniek, etc. is voor mij totaal niet relevant, het gaat me puur om wat iemand te vertellen heeft, wat iemand naar buiten te brengen heeft. Al kan die techniek wel helpen de content te boosten, een podium te geven. Maar hoe je precies die content deelt, via Twitter, andere social media, via een website of live, dat maakt me helemaal niet uit. Als je maar een middel vindt dat bij je past zeg maar.

Zo kreeg ik afgelopen zaterdag tijdens de opname van Studio Kvk op de Startersdag in Amsterdam de opmerking dat ik veel Twitter, voor mij is dit hetzelfde als zeggen: ‘wat heb jij veel gesprekken met mensen’, want dat is Twitter voor mij. En dat heeft nog nooit iemand gemeten toch?

Hoe ik erachter kwam dat ik me altijd met geladen content bezig hou, is wel weer leuk, ik had het namelijk met Sophie (met wie Esther en ik samenwerken voor onze webshops) over de workshops ‘Van idee tot …’ die ik geef. Ik zei eigenlijk zomaar ineens tegen haar, dat Esther en ik ons alleen met de content bezig houden en niet zozeer met de techniek of zelfs de vorm waarin het verhaal naar buiten komt. De workshops gaan respectievelijk over het schijven van een boek en het geven van een lezing.

Naar buiten komen
Ze hebben natuurlijk een ding gemeen, het gaat allemaal over NAAR BUITEN KOMEN! Jezelf laten zien dus… en of je dit nu in een boek doet, waarin je natuurlijk je eigen verhaal deelt of in een lezing of op je website, ook dat maakt niet uit. Als het maar een wezenlijke bijdrage heeft in je verhaal naar buiten brengen. Je bedrijf smoel geven in de vorm van een website vormgeven past hier natuurlijk heel mooi in!

Geladen content
En wat is er natuurlijk het belangrijkste aan content? Juist: dat het klopt bij jou als persoon. We zijn weer rond. Want als je content deelt die matcht bij jou, dan versterkt dat elkaar, net als beeld en tekst elkaar versterkt als het bij elkaar klopt! Dat noem ik geladen content. Die is voelbaar, waardoor jij voelbaar wordt.

Geladen content is wat jij te vertellen hebt, meer niet. En weet je wat het fijne is aan content als het om jezelf gaat en je eigen ervaringen? Dat je nooit de draad kwijt kan raken, je kunt niets vergeten, je hoeft uberhaupt niets te onthouden! Het enige dat je hoeft te ‘doen’ is jezelf zijn, dichtbij jezelf weet je namelijk alles al.

En hoe denk je dat je erachter komt of het klopt voor jezelf? Juist: DOEN. De enige manier om je verhaal kloppend te krijgen is heel veel oefenen. Elke gelegenheid aangrijpen om ‘m te delen, te merken hoe het uit je mond rolt en dus ook of het klopt of niet.

En geloof me, ik weet uit ervaring, het vraagt wel behoorlijk oefening vraagt om te voelen dat het klopt voor jezelf. Ik heb afgelopen zaterdag (ook op de Startersdag, maar dan in Rotterdam) voor het eerst een lezing gegeven van een half uur, waarbij ik voelde (dit heeft dus niets te maken met reacties) dat ik 100% puur mezelf was. Vorige keren voelde ik misschien net even teveel spanning om alles los te laten, van dingetjes tijdens vorige lezingen die goed werkten tot een bepaalde volgorde van de dingen vertellen. Ik weet dus ook niet meer precies wat ik gezegd heb. En ik vind dat helemaal niet erg, sterker nog: ik vind het leuk! Daar zit de vernieuwing! Ik zat gewoon in de flow…

Vertrouwen
Wat ik wel heb gedaan is 1 regel van te voren formuleren, die voor mij centraal stond in mijn verhaal en dat was ‘Ondernemen is vertrouwen’. En dat is ook precies wat ik zelf deed op dat moment, vertrouwen dat het juiste uit m’n mond kwam, dat dit leuk en inspirerend genoeg was voor de startende ondernemers én ook op dat dit precies binnen de tijd viel. Alhoewel mijn lezingen meestal een stuk langer duren dan een half uur…

En de gein was dat ik 5 minuten voor m’n half uur om was vroeg hoe lang ik nog had en toen verbaasde het me oprecht dat ik zo op tijd was. Ik was namelijk ook al de interactie aangegaan, was bij een persoon zelfs wat langer blijven staan en toch… was m’n interne klok feilloos.

Het enige wat ik die ondernemers heb meegegeven is dat het allerbelangrijkste in hun ondernemerschap is dat ze zelf 100% (en ook geen % minder) geloven in wat ze doen en wie ze zijn. Dan volgt de rest vanzelf… daar mag je op vertrouwen!

En jij? Klopt jouw verhaal?

Een tip: als je een klein stemmetje in je ‘hoort’ die zegt van niet, dan is daar je antwoord. En ook de ‘ja’ die ‘hoor’ je van binnen.





2 Reacties
  • Simone Detiger
    19 november 2012 at 10:33

    Geloven in wat je doet en wie je bent is inderdaad het belangrijkste. Het houdt je onder alle omstandigheden overeind. Als je op een authentieke manier naar buiten treedt, voelt het voor jou goed: in jouw content bevindt zich je energie, je spirit.
    Ik ervaar dat met de boeken die ik voor mijn e-boekazine ‘Genezend lezen’ lees. Vaak zijn boeken met een ‘onaantrekkelijke’ cover, boeken die nauwelijks de publiciteit krijgen die ze eigenlijk toch wel verdienen of zgn. oude, ‘vergeten’ boeken qua inhoud juist zeer waardevol.
    Dit geldt vooral ook voor de mens. Inhoud is belangrijker dan verpakking. Helaas beoordelen velen de inhoud al als ze alleen het uiterlijk in hun eerste indruk hebben waargenomen. Het zou ideaal zijn als men zich eens door de verpakking heen ging bijten om de inhoud op een bewuste manier tot zich door te laten dringen. Over die ‘verpakking’ heb ik in mijn blog ook een artikel geschreven.

    Simone Detiger, genezendlezen.nl


    • Judith
      22 februari 2013 at 22:23

      Ik ben het met je eens dat het om de inhoud gaat, maar helaas wil het oog ook wat, dat is een gegeven én daarmee wordt de vorm dus interessant. Het is in feite de strik om een mooi pakje. Zeg nou zelf, een verpakking maakt een kadootje toch ook een stuk leuker?

      Natuurlijk is een goeie mix belangrijk tussen inhoud en vorm, het een moet niet het ander overheersen!



Laat een reactie achter




Bestel mijn nieuwste boek

Judith Webber – dit ben ik

Waar wacht je op?

© 2018 PureHuman - YourHosting Huisstijl:Dutch Design with Lemon         Foto's:Eef Ouwehand
Powered by WishList Member - Membership Software