06-41369238

Een neus voor nep

Ik ben ervan overtuigd dat we -zeker in Nederland- een neus hebben gekregen voor alles wat nep is.

Door de economische crisis, banken die omvallen door malafide producten, TV-programma’s als Kassa, Radar en Breekijzer die openbaar een statement maken voor wat we wel en niet willen. Wat we eisen zelfs…. steeds meer transparantie, begrijpen hoe het in elkaar zit. En als we het niet vertrouwen, dan kopen we het niet.

Toch zijn er nog vele ‘oude economie’ denkende bedrijven, die geloven dat wat vroeger werkte, nog steeds werkt. Zoals een stand huren van € 10.000,- op een beurs om daar leads te scoren. Terwijl ik op zo’n zelfde beurs als bezoeker rondloop en er al netwerkend veel meer interessante leads uit haal (en dat voor slechts de toegangsprijs). Ik loop tenslotte rond, ik begeef me onder de mensen in plaats van in een stand te staan met flyers en een mooi verhaal. Ik geloof zo’n verhaal meestal toch niet, jij?

Deze neus ontwikkelt zich bij iedereen steeds een stukje verder, dus ook in de markt waarin jij je begeeft!

Hoe speel je daarop in?

  • BEGIN, blijf niet polijsten en schaven aan je idee, maar ga toetsen, ga de markt op, vraag feedback. Heb lef!
  • Doe jezelf niet groter voor dan je bent. Zet gewoon je naam op je site, zet er een foto bij en zet ‘ik’ neer.
  • Vertel je verhaal, waarom ben jij zo gedreven om juist deze klant verder te helpen? Je hebt in zijn of haar schoenen gelopen, vertel je hartsmotief.
  • Kies woorden die bij jou passen en voorbeelden die jouw visie ondersteunen. Hierdoor bouw je klantenfilters in en zorg je dat je de juiste mensen aantrekt, jouw droomklant.
  • Laat weten hoe jij het lekkerst werkt, wees daar heel expliciet in. Hierdoor word je gevraagd precies datgene te komen doen waarin jij excelleert, zodat je het beste van jezelf geeft! Deel jouw succesformule, zodat je werkt op een manier die bij jou past

Er is een grote hang naar ECHTHEID, PUURHEID, AUTHENTICITEIT of hoe je het ook noemt. Dat merk ik ook aan de verkoop van m’n boek. Het thema openheid is hot. En dit is niet een trend die te stoppen is, de vraag is zelfs of je het wel een trend mag noemen. Misschien is het wel een beweging…

In 2012 zouden we volgens de Maya kalender aan het eind der tijden toe zijn. Ik geloof persoonlijk niet dat dit het einde van de wereld is, maar wel van de wereld zoals we die kennen. We zijn al lang begonnen met veranderen, alleen nog niet iedereen ziet het.

En hoe kan het ook anders?
Het raakt ons allemaal als mensen. We willen allemaal echt zijn, onszelf zijn, zoals dat zo mooi heet. Onszelf kunnen uiten op een manier die we fijn vinden, die bij ons past. Maar hoe moet dat nou, dat hebben we op school niet geleerd.

Ik zie dagelijks in de praktijk hoe mijn zoon poogt om echt te blijven, hoe moeilijk is dat al op zijn 3e levensjaar. Bijvoorbeeld omgaan met de grote hoeveelheid kadootjes die het krijgt voor Sinterklaas (erg actueel). En bij elk kadootje willen wij dat het kind even blij is. Dat is toch niet mogelijk?

Daarom heb ik zelf de regel ingesteld dat mijn zoon maar 1 kadootje per stel (opa/oma) mocht krijgen voor Sinterklaas. Dat is echt (meer dan) genoeg en nu is hij er tenminste nog oprecht blij mee. En daar gaat het wat mij betreft om….

Laten we ons best doen om echt te zijn, wij zijn het voorbeeld voor onze kinderen. En zij zijn onze toekomst!

Deze column heb ik geschreven voor het esta magazine, in het kader van de Vakvrouw van het Jaar Verkiezing, die tot en met februari 2011 loopt. Nomineren kon tot en met 31-12-2010.





Laat een reactie achter




Bestel JA zeggen JA doen

Dit ben ik: Judith Webber

Waar wacht je op?

© 2018 PureHuman - YourHosting Huisstijl:Dutch Design with Lemon         Foto's:Eef Ouwehand
Powered by WishList Member - Membership Software